Jak pozbyć się zespołu przewlekłego zmęczenia?

Zdrowie
Ocena artykułu: 4.4/5 (53 głosów)
Zespół przewlekłego zmęczenia to stan prowadzący do wyczerpania organizmu. Z tego artykułu dowiesz się, co można zrobić, by pozbyć się tej dolegliwości i poznasz jej objawy.
Jak pozbyć się zespołu przewlekłego zmęczenia?

Osoby z zespołem przewlekłego zmęczenia bardzo często czują wahania nastroju. Jednego dnia mają mnóstwo energii i mogą „góry przenosić”, natomiast kilka godzin później są wyczerpane i myślą tylko o tym, kiedy położą się spać. Często dotyczy to ludzi z dużym zakresem odpowiedzialności, na stanowiskach kierowniczych.

Oto kilka porad dla osób, które czują, że często brakuje im siły do działania.

Unikaj pracowania przez zbyt długi czas

Wielu pacjentów z ZPZ wpędza się w chorobę dlatego, że spędzają zbyt dużo czasu na pracy. Jeśli pracujesz więcej niż 8 - 10 godzin dziennie, Twój organizm nie jest w stanie się zregenerować i nic dziwnego, że zaczyna brakować Ci energii. Zastanów się, czy wszystko co robisz w ciągu dnia, wykonujesz z pełnym zaangażowaniem - być może tracisz czas na rzeczy, które wcale nie są dla Ciebie korzystne, zamiast zająć się najważniejszymi zadaniami.

Połóż się spać

Zespół przewlekłego zmęczenia wynika także z tego, że pracujesz do późna, a następnie zamiast położyć się, robisz inne rzeczy. Umów się sam ze sobą, że po przyjściu do domu, zrobisz wszystko, by się zrelaksować i udać się na spoczynek.

Sen powinien trwać przynajmniej 7 - 8 dziennie.

Nie przejmuj się tak codziennymi sprawami

Stres to stan, w którym tracisz bardzo dużo energii. Może być on wywołany przez wiele problemów, takich, jak kłopoty finansowe, konflikty w rodzinie czy w pracy. Niezależnie od tego, jakie jest pochodzenie stresu, powinieneś z nim aktywnie walczyć, za pomocą metod, które najlepiej sprawdzają się w Twoim przypadku. Jest wiele sposobów na poradzenie sobie ze stresem, na przykład medytacja, czy tai-chi, ale także wspólne uprawianie ogródka czy inne działania, które pozwalają Ci naładować swoje mentalne akumulatory.

Poznaj swoje ograniczenia

Wiedząc, że jesteś słabszy w pewnych kwestiach i masz większe możliwości, jeśli chodzi o inne rzeczy, będziesz mógł łatwo poradzić sobie ze stresem. Staraj się unikać sytuacji, w których dochodzi do stresu (dobrym przykładem jest oglądanie wiadomości) i ustal, jak długo możesz pracować z taką wydajnością, by nie dochodziło do spadku energii.

Ustal sobie odpowiedni rozkład dnia

Jeśli regularnie zajmujesz się jakąś działalnością, na pewno wiesz, jak dużo możesz zrobić danej jednostki pracy w ciągu dnia. Bardzo dobrą metodą walki z zespołem przewlekłego zmęczenia, jest planowanie sobie dnia i ustalanie takiego rozkładu, który nie doprowadzi u Ciebie do spadku poziomu energii.

Dbaj o dietę

Na pewno zauważyłeś, że po zjedzeniu hamburgera czy ciastka odczuwasz silne poczucie zmęczenia. Wynika to z tego, że powodują one spadek poziomu glukozy we krwi, na co organizm reaguje rozleniwieniem. Zmniejsz ilość nasyconych tłuszczów w diecie, jedz więcej warzyw, chudego mięsa i ryb, pieczywa pełnoziarnistego i niskotłuszczowego nabiału.

Ćwicz w mądry sposób

Niektórzy pacjenci z zespołem przewlekłego zmęczenia ćwiczą za dużo i dlatego dochodzi u nich do spadku poziomu energii. Warto wybrać niezbyt intensywne ćwiczenia i wykonywać je rano, dzięki czemu zwiększysz utlenienie swojej krwi i poprawisz pracę mózgu.

Zachowaj pozytywne podejście

To, że jesteś zmęczony, nie oznacza jeszcze, że musisz się poddawać i rezygnować z pracy. Ludzie, którzy mają pozytywne podejście do życia odczuwają znacznie mniejsze zmęczenie, niż Ci, którzy ciągle martwią się o to, że są zmęczeni.



Komentarze

  1. ~Sonia, (IP: *.*.85.148) 2017-08-23 10:07:52

    Również stosowałam suplement z żeń-szeniem - ale vigor up. Jednak potem znajoma poleciła mi inny suplement - na stres firmy humavit. Ten suplement zawiera ekstrakt z korzenia witanii ospałej i gdy zbliża się okres większego stresu (egzaminy, praca, goniące terminy) to sięgam po niego. Mam też zamiar kupić kurkumina nano. Do tego po pracy zawsze staram się zrobić coś dla siebie, żeby oderwać myśli - czytam, oglądam serial, jadę na rower lub idę na spacer. Lubię też przed snem wypić melisę z rumiankiem, pomaga mi szybciej zasnąć, dzięki czemu też lepiej sypiam.

  2. ~Natalia, (IP: *.*.202.106) 2016-05-12 17:12:43

    Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najlepszy na przewlekłe zmęczenie jest żeń- szeń, wspaniale niweluje zmęczenie i dodaje dużo energii. Odkąd stosuję Gold żeń– szeń complex nie mam już żadnych problemów. Jeszcze niedawno nie byłam w stanie kompletnie się skupić na pracy, irytowała mnie do granic możliwości, a zmęczenie pojawiało się już po godzinie od wstania z łóżka. Obecnie mam mnóstwo energii i siły przez cały dzień, nawet po całym dniu pracy.

Napisz komentarz

Jeżeli nie chcesz przepisywać kodu z obrazka zaloguj się lub zarejestruj.

Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.